Glutenvrij dieet.

Eten dat lief is voor de lijn, koken zonder gluten of suiker... Anders koken kan ook lekker zijn!

Glutenvrij dieet.

Berichtdoor kyanaka » 19 feb 2008 16:29

Ik ben op zoek naar glutenvrije recepten en tips, ook merknamen van produkten zijn welkom.
Ik ben er pas achter gekomen dat ik een glutenallergie heb dus ben nog naar vanalles en nog wat op zoek. Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor de gedane moeite.

kyanaka

Berichtdoor Milena** » 19 feb 2008 18:04

Milena**

Berichtdoor usha » 21 maart 2008 17:30

kyanaka, ik heb onlangs de site van bio-planet ontdekt waar je een hele reeks glutenvrije producten kan bestellen. Misschien ken je het systeem van Collishop, Bio-planet werkt op dezelfde manier, je bestelt telefonisch of via internet en enkele dagen later kan je je bestelling afhalen in de Colruyt van je keuze. Voor de rest koop ik glutenvrije producten meestal in de natuurwinkel want in de meeste grootwarenhuizen blijft het aanbod zeer beperkt.
Ik vervang in gewone receptjes de bloem door glutenvrije bloem.
Ik wens je veel succes

usha

Berichtdoor usha » 21 maart 2008 17:31

nog vergeten ! mocht je van plan zijn om zelf je brood te bakken en je hiervoor een toestel aanschaffen is het nuttig om weten dat Panasonic een toestel heeft dat een speciaal programma voor glutenvrij brood heeft. Ik heb het mijne bij Collishop gekocht en ben er heel tevreden van.

usha

Berichtdoor Liesl78 » 22 maart 2008 10:28

hallo

De laatste jaren zijn er in de supermarkt veel glutenvrije produkten te vinden. Bloem koop ik meestal in de apotheek van het merk 'no gluten' omdat ik daar de mooiste resultaten mee bekom. Maar tegenwoordig is ook in de Colruyt al glutenvrije bloem te bekomen. Bij Delhaize kan je glutenvirj brood bestellen. (toch iets lekkerder dan de voorverpakte versies) In apotheek zijn ook 'schar' produkten te bestellen: broodjes, stokbrood, piccolo's ... om af te bakken in oven, muesli, koekjes,...
Maïzena mag wel gebruikt worden, dus in desserten vervang ik vaak bloem door glutenvrije bloem of maïzena.
Rijst, quinoa, griesmeel en risotto is ook glutenvrij.
De meeste recepten kan je glutenvrij maken door glutenvrije bloem of maïzena te gebruiken (ook voor binding van sauzen).
Ik heb al een lekkere vier-vierde cake gebakken gewoon door glutenvirje bloem te gebruiken en met datzelfde deeg bak ik ook wafeltjes.
(250 gram bloem, 200 gram boter, 4 eieren, 200 gram suiker + vanillesuiker, bakpoeder)
succes
p.s. ook in dieet-en natuurvoedingswinkels kna je soms 1 x per week glutenvrij brood bestellen + hebben ze ruime keuze aan glutenvirje produkten
p.s. Wij hebben ook panasonic broodbakmachine, maar dat speciaal glutenprogramma is eigenlijk niet nodig (verkoper zelf gezegd!)

Liesl78

Berichtdoor usha » 22 maart 2008 19:59

Lies, op welk programma bak je dan dat glutenvrij brood ? het glutenvrij programma duurt maar 2 uren terwijl de meeste andere programma's 4 uren duren maar de verkoper betaalt het verbruik natuurlijk niet hé :wink:
en ik weet dat m'n dochter met haar gewone machine slecht resultaat had voor glutenvrij brood, ze had het zelfs opgegeven !
Ook met \"teff\"-bloem heb ik heel goed resultaat, teff vindt je ook in de natuurwinkel. Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om bij de apotheker te informeren naar glutenvrije producten, zal dat toch ook eens doen want hoe je het draait of keert, het aanbod blijft toch nog altijd zeer beperkt daarom was de ontdekking van Bio-Planet voor mij (maar vooral voor de allergische kleindochter) weer een hele verrijking.

usha

Berichtdoor kyanaka » 22 maart 2008 20:17

Hallo iedereen.
Ik wil jullie allemaal even bedanken voor de tips. Het heeft me al een heel stuk verder geholpen maar nog altijd blijven alle tips welkom.
Succes voor iedereen verder. :wink:

kyanaka

Re: Glutenvrij dieet.

Berichtdoor Hannieke_c » 09 jul 2010 12:54

kyanaka schreef:Ik ben op zoek naar glutenvrije recepten en tips, ook merknamen van produkten zijn welkom.
Ik ben er pas achter gekomen dat ik een glutenallergie heb dus ben nog naar vanalles en nog wat op zoek. Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor de gedane moeite.

Hoi ik zag net dat je n glutenallergie hebt en van Lanaken bent, ik werk daar daarmee :)
heb je mss ook nog tips?
groetjes

Hannieke_c

Berichtdoor receptenwijzer » 11 sep 2010 16:09

Op de website van http://www.receptenwijzer.be staat een categorie met heel wat glutenvrije recepten .

receptenwijzer

Berichtdoor ilona8111982 » 25 nov 2010 11:38

hey,

ik heb een site opgericht ivm koken zonder lactose, maar tussen de links staan dingen die voor jou ook wel nuttig zijn vermoed ik.
De sublimix is dacht ik ook glutenvrij en het merk Orgran moet je op google ook maar eens intikken, dat zijn koekjes, pasta's, ... allemaal met duidelijke allergie informatie en met een speciaal gamma glutenvrij ook Damhert heeft een glutenvrij gamma

www.kokenzonderlactose.be

Groetjes,
Ilona

ilona8111982

glutenvrij

Berichtdoor SasKookt » 22 dec 2010 14:29

Wij koken ondertussen al 5 jaar glutenvrij en hebben er dus wel al wat ervaring mee. In het begin is het wat zoeken, maar eigenlijk is het niet zo moeilijk. Het Nederlandse coeliakieforum (http://www.coeliakieforum.nl/index.php) is een zeer handige bron van informatie, zeker voor in het begin. Ook op mijn blog (http://saskookt.blogspot.com) vind je heel wat glutenvrije recepten en links naar andere glutenvrije blogs en websites. Als je ergens specifieke vragen over hebt, mag je me ook altijd een bericht of mail sturen. Succes ermee!

SasKookt

glutenvrij

Berichtdoor brio100 » 21 apr 2011 14:37

Hey, sinds oktober hebben we( mijn man en ik) ons in een nieuw avontuur gelanceerd en zijn met twee bio-chutneys op de markt gekomen. De tomatenchutney en bietenchutney zijn beide glutenvrij en kan echt met heel veel gecombineerd worden. Zin in een snelle hap, een meer gesofisticeerd aperitiefhapje, een rijstgerecht of toch nog iets anders? Kijk dan eens naar onze website: www.aruna-organic.be . Hier vind je receptjes en tips. Smakelijk!

brio100

glutenvrij

Berichtdoor brio100 » 21 apr 2011 14:37

Hey, sinds oktober hebben we( mijn man en ik) ons in een nieuw avontuur gelanceerd en zijn met twee bio-chutneys op de markt gekomen. De tomatenchutney en bietenchutney zijn beide glutenvrij en kan echt met heel veel gecombineerd worden. Zin in een snelle hap, een meer gesofisticeerd aperitiefhapje, een rijstgerecht of toch nog iets anders? Kijk dan eens naar onze website: www.aruna-organic.be . Hier vind je receptjes en tips. Smakelijk!

brio100

GLUTENINTOLERANTIE

Berichtdoor mail » 20 okt 2011 14:47

Hallo,

Ik heb lactose- en glutenintolerantie. Ik koop meestal SCHAR maar de laatste keer heb ik het brood ook niet kunnen verteren.

Groetjes,

mail

mail

Berichtdoor Romy » 04 jan 2012 19:59

Bij o'cool is er nu glutenvrij brood en vele andere producten verkrijgbaar . Zeker de moeite waard voor eens te gaan kijken!
Grtjs Romy

Romy

GLUTENINTOLERANTIE

Berichtdoor mail » 04 jan 2012 20:03

Dag lieverd,

Bedankt voor de tip, zal zeker eens gaan kijken.

Groetjes,

Mail

mail

Berichtdoor puurnatuur » 01 jun 2012 14:00

Hallo iedereen,

Ik eet nu sinds vier jaar glutenvrij en dat lukt binnenshuis heel goed, maar buitenshuis is dat niet altijd makkelijk omdat ik behoor tot de overgevoeligen.
Je hebt personen die bv wel tarwezetmeel mogen hebben maar ik niet.
Ook glucose, fructose, dexrose en maltodextrine verdraag ik niet omdat deze meestal uit tarwe worden gehaald als bind- of bewaringsmiddel of als zoetstof...
Ik heb reeds enkele fabrikanten gemaild en ik krijg steeds een eerlijk antwoord als deze uit tarwe zijn gehaald...maar dat betekent dat dat ik ze niet mag hebben en dat is dan natuurlijk een ontgoocheling... :(

Het merk Schär die ook deze bovenstaande ingrediënten gebruiken halen het uit maïs en dat is een wereld van verschil voor mensen met een glutenprobeel zowel naar allergie toe als intolerantie...

Vleeswaren Cock's ( voorverpakt beleg ) haalt het ook uit maïs.

Nu is mijn vraag of er nog mensen zijn die zo gevoelig zijn als ik aan gluten...
PS ik bak mijn brood in een bakblik in de hetelucht oven met bloem van Schär en ik heb dan een lang wit brood zoals bij de bakker en maak er croque monsieur mee ook...maar zoals veel brood moet het de dagen erna even getoast worden in de broodrooster maar het is heel licht en lekker...
met wat vanilesuiker erbij en rozijnen bekom je een lekker rozijnenbrood.

gluternvrije groeten,

puurnatuur

puurnatuur

Berichtdoor mail » 01 jun 2012 19:57

Ja ik kan zelfs geen glutenvrij brood van Schar verdragen. Ik snap er niets van.
Ook voor bindingsmiddelen ben ik allergisch.
Uit eten gaan is voor mij ook een probleem. Ofwel als er dan al eens een restaurant bestaat waar je glutenvrij kan gaan eten moet je ik weet niet hoelang op voorhand reserveren. Als ik toch uit eten moet gaan, kan ik enkel een fruitsalade nuttigen. Lekker natuurlijk maar toch wel triestig gesteld in Belgie.
Gelukkig kan ik thuis goed eten met de producten van Schar.

Groetjes

mail

Berichtdoor puurnatuur » 04 jun 2012 08:06

Goeie morgen,

Gebruik je het recept die op de verpakking van Schär staat voor je brood of
gebruik je voorverpakt brood van Schär wat ook ok is natuurlijk, maar het zelf gebakken brood in de gewone oven is zeer licht en luchtig...en ik gebruik verse gist.

Inderdaad thuis is het glutenvrij eten best te doen als je het onder de knie hebt
maar buitenshuis is het heel andere koek...helaas.

Ik heb wel het geluk om hier in ons dorp een eethuisje te hebben die enkel in het weekend open is als restaurant en in de week kan je er enkel dagschotels verkrijgen onder de middag ...de eigenares die kookt dan en haar man kookt voor het BLOSO en is gewoon om maaltijden te bereiden die zout, suiker of glutenvrij zijn.
In het weekend ( op vrijdagavond )dan kan je er terecht zonder reservatie en anders is enkele dagen op voorhand ook ok, tenzij je met een gezelschap van 12 zou afkomen natuurlijk... maar dan is de keuze voor mij beperkter maar nog voldoende want ik ben al blij dat ik daar eens terecht kan en niet altijd een slaatje zonder vinegrette of fruitsla hoef te eten...en als ik iets wil kiezen van de weekendsuggesties dan passen ze het gerecht aan zolang het geen pasta is natuurlijk.
De gerechten zijn altijd een streling voor het oog en ze stellen voldoende vragen zodat je achteraf geen probleem hebt...
Ik ligt in Oost-Vlaanderen tussen Oudenaarde en Gent
De Vlaamse-Ardennen.

puurnatuur

Keer terug naar Anders koken