minderjarige dochter relatie met meerderjarige man

Lief en leed in je familieleven: praat er hier over.

minderjarige dochter relatie met meerderjarige man

Berichtdoor radeloos » 21 apr 2012 21:57

wij, een groot gezin heeben sinds verleden jaar problemen met onze jongste dochter gekregen sinds ze op 13j leeftijd een relatie kreeg met een 24j man(met een verleden)
begin vorig jaar bracht papa haar naar een vriendinnetje en later op die avond hoorden we dat ze met die man weg was, gebeld, gesmst, ingesproken en op middernacht daagde ze op, eerste keer zelfverminking, helemaal overstuur gedurende meerdere uren, een zinnig woord kregen we er niet uit.we verboden alle contact met die man maar...
tientallen simkaarten heeft hij haar gekocht, in een 2de gsm stond:ge moet doen wat gij wilt, ge moet niet naar anderen luisteren en van toen af deed ze dit niet meer...
vanaf toen begon de zelfverminking, zm-brieven doken op, enz..we sleurden haar van clb, naar kpc, naar cgg, crisisteam -18 erbij, bijz jeugdzorg ingeschakeld en enkele keren bij afname gsm resulteerde dit naar oudermishandeling!zij probeerde het om te draaien en valse aanklacht tegen papa in te dienen wat niet gebeurde omdat het niet juist was, dit alles ging maar verder en niks hielp, begin dit schooljaar was ze zelfs in een autoongeval met hem betrokken als 14j met 25j...
nadat ze ook mij aanviel nadat ik laptop afnam(reden ga ik hier niet op zetten, echt niet mooi) werd ze weer hysterisch, dit is 4x voorgevallen, hysterie met aanvallen en wij zochten opnieuw hulp bij bijz jz, ging naar bemiddelingscommissi, die zei dat ze zeer verliefd maar zeer verward was en wij dachten eindelijk hulp te krijgen, werd opgenomen in een oooc en van toen ging het helemaal mis, wij hadden inmiddels in kortgeding een contact enstraatverbod van hem naar haar, zij had een van de jeugdrechter maar toch elke dag, kroop ze 2 straten verder dan de instelling in zijn auto en toen nam de jeugdrechter de voor ons(en heel de familie en schoonfamilie) de onbegrijpelijke beslissing hem 2x per week bezoekrecht te geven(wij normaal 2h op zondag) gedurende 3h
wij hebben verleden jaar al een rechtszaak tegen hem opgestart wegens ontvoering, stalking en verkrachting die dit jaar zou moeten voorkomen,
politie is al met hem gaan praten, enz...maar niks helpt
inmiddels is dit zover dat onze dochter "daar" verklaarde en zelfs tegen hem, dat wij haar mishandelden! maar daar zijn nergens geen bewijzen van omdat dit nooit gebeurd is, maar zij ziet het al gebeuren, in instelling dan naar begeleid wonen en meer "vrijheid" om hem te zien, eniedereen trapt erin!
maar wij zijn zeer bezorgd over haar geestelijke toestand dat ze die verhalen vertelt omdat ze dit ook aan een vriendinnetje zou verteld hebben, bij navraag bleek dit gestart te zijn, kort na start relatie met die man..
moet nog zeggen dat ik ze een keer in ondergoed door de dag aantrof met laptop op slaapkamer op 13j
of dat we op een geheugenkaartje filmpjes van hem en haar(nog 13j) vonden in een saunacentrum en italiaans restaurant...

momenteel verstoot ze de hele familie, schoonfamilie, zelfs de grootouders waar ze zo gek op was, ik ben enkele keren met onze honden op bezoek geweest en zelfs haar lievelingshond wou zich van haar wegtrekken met de staart tussen zijn poten

nog zeggen dat in dit oooc momenteel drie tieners elkaar opstoken om hun ouders niet te zien...

vorige zondag dan ook, heb ik een kwartier tegen een gesloten badkamerdeur mogen praten...

nu heeft ze rust en kelderen haar punten verder in het oooc, op rapport stond geschreven dat ze op een b-attest afstevent...

alsook was deze week consulente hier geweest om te zeggen dat ze binnenkort naar een tehuis gaat in zijn dorp/stad, vier straten verder!!!deze vrouw durfde nog tegen me zeggen:mevrouw, ge zoudt beter aan uw andere 4 kinderen denken, gij ligt niet op de grond, gij steekt al onder de grond(ik ben heel veel vermagerd door de miserie met onze jongste...)
in het ziekenhuis ben ik deze maand op recovery totaal ingestort...

wij zijn radeloos, hoe kunnen wij ons meisje nog bereiken, nu ze zo verliefd en onder de invloed van die man zit?

moet nog zeggen dat consulente op een overleg zei dat vanaf 16j soms zo een relatie wordt goedgekeurd maar ze is nu pas 15j en dan moeten wij toe zien hoe aan sexueel grensoverschrijdend gedrag wordt gedaan, wij zijn door de jeugdrechter met onze rug tegen de muur geplaatst.Wie weet raad aub?

radeloos

Re: minderjarige dochter relatie met meerderjarige man

Berichtdoor Iris71 » 22 apr 2012 06:52

Jullie hebben al heel wat meegemaakt... Ik kan begrijpen dat jullie intussen radeloos zijn.
Ikzelf was 14 toen ik mijn man leerde kennen en hij bijna 10 jaar ouder, hij had een slechte reputatie. Heel erg vergelijkbaar met je dochter dus.
Ik kreeg daar wel wat commentaar op maar mocht mijn eigen weg kiezen. Wij zijn uiteindelijk bijna 20 jaar samen geweest en ook al is het op een scheiding uitgedraaid, ik kan er op terugkijken als een mooie tijd, we hebben in die periode veel bereikt.
Het is best mogelijk dat die 2 elkaar echt graag zien. Het is gemakkelijk gezegd als buitenstaander om ze te laten doen terwijl het in jullie ogen verkeerd is. Een ouder wil het beste voor zijn kind. Maar er tegen vechten maakt het alleen erger, misschien moet je je dochter proberen te vertrouwen? Jullie reageren vol ongeloof op het bezoekrecht van de rechter maar ik begrijp zijn beslissing.
Had men mij alle contact verboden dan had ik zeker ook gerebelleerd. Wie weet wat had ik uitgestoken. Nu hebben wij het rustig aan gedaan, na 5 jaar getrouwd, huisje gekocht, zaak begonnen, gebouwd en kind gekregen. Ondanks zijn verleden is mijn man 'gekalmeerd' eens hij iemand leerde kennen waarmee hij een toekomst zag.
Toen we een paar jaar samen waren zei mijn moeder dat ze blij was dat ze wist dat haar dochter in goede handen was. Als ik begon uit te gaan kwam mijn vriend me thuis halen en zette me op het afgesproken uur veilig terug thuis af. Zij vond dat een geruststelling.
Vooral door mijn eigen ervaring had ik in jullie plaats eens met mijn dochter gepraat, gezegd dat ze die jongen mag zien op voorwaarde dat haar schoolresultaten er niet zouden onder lijden en dat als ze een volwassen relatie wil, ze zich volwassen moet gedragen. Zijn die 2 bestemd voor elkaar of niet, de tijd zou het uitwijzen...
Veel sterkte.

Iris71

Berichtdoor radeloos » 22 apr 2012 12:12

bedankt voor je realtie maar wij waren zeer bezorgd omdat kort nadat de relatie startte ze aan zelfverminking begon te doen en zm-brieven schreef...we wisten dat er iets was en zochten hulp maar kregen die nergens, inmiddels heb ik vandaag gehoord na kort bezoekje dat hij gisteren met haar de instelling is mogen verlaten gedurende 1,5h ondanks dat er een strafzaak tegen hem loopt?instelling was er ook niet blij mee, nog minder dat zij het nieuws aan mij mochten doorgeven...het is die consulente die dit allemaal doet...je moet maar eens zm-brieven van je kind lezen, dan weet je wel dat er iets serieus mis is hoor!

radeloos

Berichtdoor smoos » 23 apr 2012 07:53

radeloos, ik kan me voorstellen dat je "radeloos" reageert als moeder.

ik begrijp eerlijk gezegd ook de reacties en beslissingen niet van die instellingen en de jeugdrechter.
een meisje van 15 j.is toch nog helemaal niet volwassen om zo een relatie aan te gaan en dan te weten dat het al aan de gang is van toen ze 13 was.
zeker als die man "gekend" is bij de politie.
dan leest men één of andere dag weer van die vreselijke verhalen in de krant...
ik begrijp het niet.
toch hoop ik dat je bij de rest van je familie genoeg steun en kracht vindt om vol te houden.
ik wens je veel sterkte...
Der Ruhestand ist das worauf man sein ganzes Leben lang hinarbeitet und sich erschrocken wundert, wenn es schon soweit ist.

smoos

Berichtdoor Iris71 » 23 apr 2012 10:21

smoos schreef:radeloos, ik kan me voorstellen dat je "radeloos" reageert als moeder.

ik begrijp eerlijk gezegd ook de reacties en beslissingen niet van die instellingen en de jeugdrechter.
een meisje van 15 j.is toch nog helemaal niet volwassen om zo een relatie aan te gaan en dan te weten dat het al aan de gang is van toen ze 13 was.
zeker als die man "gekend" is bij de politie.
dan leest men één of andere dag weer van die vreselijke verhalen in de krant...
ik begrijp het niet.
toch hoop ik dat je bij de rest van je familie genoeg steun en kracht vindt om vol te houden.
ik wens je veel sterkte...

Ik kan er overgelezen hebben maar ik heb nergens gezien dat die man gekend is bij de politie, ook niet over bepaalde misdrijven die hij zou begaan hebben.
Blijkbaar ken je het meisje persoonlijk? Aangezien je kan bepalen dat zij onvolwassen zou zijn.
Iemand van 14/15 jaar kan oprecht verliefd zijn, oprecht van iemand houden zoals een volwassene. Daar als ouder tegen ingaan loopt nooit goed af. Zijn we er niet om onze kinderen te helpen juiste keuzes te maken, om hen raad te geven? Niet om te bepalen op wie ze wel of niet verliefd mogen worden en vanaf welke leeftijd.

Iris71

Berichtdoor smoos » 23 apr 2012 14:21

ik dacht toch gelezen te hebben dat hij gekend was, zoniet, mijn excuses dan.
ik neem die opmerking terug.

alleszins vind ik het heel merkwaardig dat een 13 jarig meisje in ondergoed door de dag loopt met de laptop in de buurt.
en filmen in een saunacentrum met een veel oudere man...hm....
ik ben niet naief, hoor...
ik sta beroepshalve midden in het tienermilieu en je houdt het niet voor mogelijk wat er allemaal gebeurt...
maar als Iris deze situatie, zoals radeloos ze beschrijft "normaal" vindt, dan is dat haar volste recht.
ik heb daar een andere mening over, zal wellicht met de leeftijd te maken hebben...
antiek???? :roll:
Der Ruhestand ist das worauf man sein ganzes Leben lang hinarbeitet und sich erschrocken wundert, wenn es schon soweit ist.

smoos

Berichtdoor radeloos » 23 apr 2012 14:53

"Zijn we er niet om onze kinderen te helpen juiste keuzes te maken, om hen raad te geven? Niet om te bepalen op wie ze wel of niet verliefd mogen worden en vanaf welke leeftijd."

helpen juiste keuzes te maken ja..

hij heeft een drugsverleden nl c......

maak je je dan niet terecht zorgen?

radeloos

Berichtdoor zairanne » 23 apr 2012 15:41

Je zegt dat je met je rug tegen de muur geplaatst wordt door de jeugdrechter maar wat kan hij of zij doen? De correctionele zaak tegen de man (de seksuele relatie...met -14 jarige is het verkrachting) is niet haar of zijn bevoegdheid. De rechter stelt vast dat het kind zelfmoordneigingen krijgt en dat ze in overdrive gaat als je haar contact met de man afneemt. Dus hoe meer je er je tegen verzet hoe erger je de zaak maakt. De beslissing om gecontroleerd contact te hebben op voorwaarde dat ze zich de rest van de tijd gedraagt is dan ook niet zo een onbegrijpelijke beslissing.

Stel dat als je haar die relatie gewoon toelaat alle problemen met haar stoppen, zou je je erdan blijven tegen verzetten? Ik vrees van wel.
Waar verzet je je tegen? Het seksueel contact? Dat kun je nooit vermijden. Zijn verleden? Angst dat zij in middelengebruik vervalt? Ook dat kun je niet per definitie vermijden. Dat ze stopt met die zelfverminking en zelfmoordbrieven? Ook daar zit je vast.
Enige wat ik daarmee wil zeggen is dat er een probleem is en dat blijkbaar de manier waarop het tot op nu aangepakt werd geen succes is omdat het vertrekt van de overtuiging dat die man uit haar buurt ten allen prijze moet blijven. Ik begrijp dat echt wel. Maar misschien moet je inderdaad een stapje achteruit zetten en iets toelaten zoals het voorstel van twee maal bezoek. Haar dat geven maar er iets tegenover zetten....

zairanne

Berichtdoor radeloos » 23 apr 2012 17:09

euhn zaterdag zijn ze van de jr 1,5 de instelling samen mogen verlaten terwijl eerst de jr, contactverbod gaf, toen introk en 2x bezoekrecht gaf en toen mocht hij met haar weg, meerderjarige met minderjarige tegen het hegatieg advies van de instelling in maar consulente heeft dit doorgedrukt!

laat ik nog vertellen dat wij hier niets over hoorden van de consulente en dat de instelling er niet mee tevreden was dat zij ons dit moesten vertellen maar dat het de taak van de consulente was....

radeloos

Berichtdoor Iris71 » 23 apr 2012 18:08

Radeloos, je krijgt hier gewoon verschillende invalshoeken, vind jij dat je helemaal in je recht staat en koppig moet verder doen zoals je bezig bent, doe dat dan vooral. Ik ben blij dat ze het bij ons thuis anders hebben gedaan.

Iris71

Berichtdoor smoos » 23 apr 2012 19:01

het kan best wel dat er verschillende invalshoeken zijn om dit probleem te benaderen.
alleen stel ik vast dat het radeloos is die zich heel grote zorgen maakt over haar dochter en dat is als moeder een heel normale reactie.
wie of wat de wetten regelt en de toepassing ervan neemt, niets af aan de bezorgdheid en de angst van deze moeder, zelfs als je het nu 'koppigheid' noemt???
haar zorg is terecht!
en de man heeft dus toch een verleden...

radeloos heeft hier haar probleem neergeschreven op zoek naar een luisterend oor, wat ze bij de bevoegde instanties blijkbaar niet vindt.
haar de raad geven van het contact te onderhouden onder voorbehoud, dat hadden de diensten en de consulenten haar toch ook kunnen uitleggen i.p.v. zo drastisch te keer te gaan...
er is niet alleen het probleem bij de dochter, ook de andere familieleden hebben m.i. hulp nodig.

Iris, dan kan jij alleen maar gelukkig zijn dat jij het er zo goed vanaf gebracht hebt.
Laatst bijgewerkt door smoos op 23 apr 2012 20:24, in totaal 1 keer bewerkt.

smoos

Berichtdoor Bout1 » 23 apr 2012 19:19

Ik zou het verschrikkelijk vinden om dit te moeten meemaken, ik begrijp Radeloos maar al te goed. Hoe is dat mogelijk dat een consulente die omgang met die gast goedkeurt :evil:
Misschien iemand van "goede komaf" die man??? Normaal is dit niet...

Bout1

Berichtdoor maria-helena » 23 apr 2012 20:08

Ik kan me toch beter vinden in de commentaren van smoos en bout hoor Iris.
Denk dat ik even radeloos zou zijn als radeloos
enne zulke diensten blinken niet altijd uit in communicatie met....
wat dacht je van iemand die orthopedagogie=simpel gezegd opvoedkunde heeft gestudeerd en toch door de jeugddienst gecontroleerd werd? ik heb daar toen toch ook mijn bedenkingen bij gehad.

maria-helena

Berichtdoor lathyrus » 23 apr 2012 20:35

radeloos, ik heb jammer genoeg geen raad en kan niet helpen maar ik wil je gewoon heel veel sterkte toewensen en ik snap heel goed hoe je je voelt en dat je radeloos bent.
Ik zou dat in jullie situatie ook zijn.
Persoonlijk vind ik dat ook onbegrijpelijk dat men die man blijkbaar toegang verschaft tot je dochter terwijl er toch een contact en straatverbod is uitgesproken.
En als ik het goed begrepen heb is je dochter aan zelfverminking beginnen doen en dergelijke sedert ze die man heeft leren kennen, dan heeft hij toch niet zo een goeie invloed op haar...
Onbegrijpelijk vind ik het.
Een volwassen man van 24 hoort naar mijn mening zich niet bezig te houden met kinderen van 13 of 14 jaar.
Die kinderen zijn niet slimmer, maar hij zou slimmer moeten zijn.
Wat heeft een volwassen mens trouwens te vertellen tegen zo een kind...
Spreken is zilver maar zwijgen is ook niet alles.
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor Bloody mama » 23 apr 2012 22:25

ik vind het allemaal heel erg wat ik hier lees.
Maar kan er enkel aan toevoegen dat het niet altijd zo hoeft te zijn.
Pinguin, onze zoon was 21 toen hij verkering kreeg met favoriete schoondochter, toen 13 jaar.
Vorig jaar zijn ze gehuwd, hij is nu 30, zij wordt 22, en heel gelukkig samen.
Was zij heel volwassen voor haar leeftijd? Of hebben wij geluk gehad, dat het allemaal goed bleef gaan? Ik weet het niet.
Wat ik wel weet, is dat hij altijd heel omzichtig met haar is omgesprongen, niks gebeurde als zij het niet wilde. En dat ze vanaf het begin heel gelukkig waren samen.

Ik wens radeloos veel sterkte toe.
Afbeelding
Afbeelding

Elke wijze uil was ooit een uilskuiken

Bloody mama

Berichtdoor Iris71 » 24 apr 2012 06:34

Voilà bloody mama.
Ieder ontwikkelt zich op eigen tempo, ik was absoluut geen kind meer op 13-14 jaar, net als je schoondochter.
En zegt men hier nu echt dat alle jonge mannen die ooit het verkeerde pad opgegaan zijn in hun jeugd, geen kans meer mogen krijgen in het leven? Eens slecht, altijd slecht?
Jullie horen hier maar een kant van het verhaal, weten jullie het nu echt beter dan de mensen die het jonge koppel professioneel opvolgen?
Het koppeltje heeft van de moeder niet eens een kans gekregen en hoe meer zij er tegen vecht, hoe harder zij gaan terugvechten. Als het dat is wat ze wil, voor mij niet gelaten!
Had ze het een kans gegeven, haar voorwaarden gesteld, dat ze hem mag zien op voorwaarde dat haar schoolcijfers er niet onder lijden, dat ze haar aan bepaalde afspraken houdt, dan was dit heel anders afgelopen. Praten, vertrouwen geven,... Als jullie het beter vinden om een gevecht aan te gaan, hoe het nu loopt in dat gezin, geen probleem. Het zijn trouwens wij niet die in de miserie zitten, hoe ik het zie geef ik de moeder alleen goede raad.

Iris71

Berichtdoor zairanne » 24 apr 2012 07:19

Dat zij zich als moeder zorgen maakt ik uiteraard terecht. En dat je alleen het beste wil voor je kinderen enz... zal wel. Maar wat is het alternatief? Haar opsluiten? Haar geen enkele vrijheid meer geven? De enige manier om zeker te zijn dat je kinderen veilig zitten is ze in hun kamer opsluiten, tralies ervoor aanbrengen en hen aan de ketting leggen. Zij trekt zich niet aan van die wetten en beperkingen, zij is verliefd en wil bij hem zijn. En als je haar dat desnoods hardhandig ontzegt keert ze zich tegen haar ouders maar ook tegen zichzelf. Ik hoop toch dat dat laatste juist hetgene is waar je je het meeste zorgen om maakt. Als je ziet dat je kind zichzelf verminkt dan wil je toch dat dat ophoudt? Zelfs als dat inhoudt dat je tegen je eigen principes zult moeten ingaan?

Uit het verhaal leid ik af dat er zowiezo al een psychiatrisch probleem is zelfs los van de relatie met die man. Dus dat ze hulp en begeleiding moet krijgen lijkt voor de hand liggend en dat dat via de juiste juridische wegen kan afgedwongen worden lijkt ook evident. Maar als zij het niet wil, niet inziet en niet wil meewerken en jullie verzet tegen die relatie blijft zien als provocatie van jullie kant uit, help je haar er niet mee. Hoe meer je hen uit elkaar houdt, hoe meer ze zich romeo en julia wanen en hoe harder ze zullen vechten om bij elkaar te zijn.
De gecontroleerde weg lijkt me dan eigenlijk de verstandigste.

zairanne

Berichtdoor smoos » 24 apr 2012 09:25

ik wens radeloos heel veel moed en sterkte in deze moeilijke situatie.

en Iris, dat jij met 13-14 jaar "geen kind" meer was, kan best zijn, maar de situatie was niet zo extreem denk is, zoals ze bij radeloos is.
en of we het beter weten "dan de mensen die het jonge koppel professioneel opvolgen" kan ik niet zeggen.
alleen stel ik vast dat hun aanpak niet heel efficient is en dat er geen éénduidigheid en klare communicatie is tussen de verschillende hulpdiensten.
ik meen mij te herinneren dat jij hier ook eens je hele scheidingsverhaal uit de doeken deed en wij dus ook maar één kant van het verhaal hoorden...

en gelukkig voor BM´s zoon en schoondochter dat het goed gaat, maar zoals zij schrijft was het niet zo´n extreme situatie als bij radeloos.
er zijn altijd uitzonderingen die bevestigen!

smoos

Berichtdoor narnia » 24 apr 2012 09:28

Als ik het verhaal goed lees,is het niet alleen het leeftijdsverschil waarom radeloos zich zorgen maakt.Maar ook de persoonlijkheid van de man.
Als er een groot leeftijdsverschil is ,maar er is wederzijds begrip voor de leefwereld van beide partners,denk ik niet dat een ouder er zich met hand en tand zal tegen blijven verzetten of dat de jongste in een jeugdinstelling zal terechtkomen.
Als een 13 (nu 15 jarige) compleet beinvloed wordt en vervreemd van haar familie,in de psychiatrie terechtkomt,etc dan lijkt die man inderdaad een slechte invloed te hebben ,en ja ,ik zou mij ook ernstig zorgen maken en het contact proberen te beperken.Alleen lijkt mij dat nu te laat,en is misschien zoals zairanne opperde gecontroleerd toelaten het beste.Misschien dat de vlam dooft als hij niet heel de tijd gevoed wordt.
Die zogenaamde progessionele hulp is niet altijd zo professioneel als zou moeten.Veel hangt af bij welke jeugdrechter of in welke instelling je terechtkomt.

narnia

Berichtdoor Iris71 » 24 apr 2012 11:08

Misschien was het bij ons ook zo afgelopen als onze relatie verboden was door mijn moeder. Ik had sowieso gerebelleerd zoals ik al zei.
Hadden zij een kans gekregen dan was het misschien niet zo ver gekomen. Ofwel waren ze nu een gewoon koppel ofwel had zij misschien toch al ingezien dat hij niet zuiver op de graat is en zelf een eind aan de relatie gemaakt.

Iris71

Berichtdoor Bloody mama » 24 apr 2012 11:34

Wij hebben pinguin nooit verboden om met favoriete schoondochter te verkeren, en haar ouders omgekeerd ook niet.
Er werd enkel aangedrongen om voorzichtigheid tegenover de buitenwereld.
In zijn vriendenkring kreeg hij veel negatieve reacties, zelfs van de ouders van zijn beste vrienden.
Die hebben hun mening mettertijd wel moeten herzien, want alles bleef goed gaan.
Ik weet natuurlijk niet of een verbod een averecht effect zou gehad hebben. We konden onze zoon trouwens niks verbieden want hij was meer dan meerderjarig, he.
Afbeelding
Afbeelding

Elke wijze uil was ooit een uilskuiken

Bloody mama

Berichtdoor moistie » 24 apr 2012 12:12

Het verschil van leeftijd is niet het grootste probleem hier.
De man heeft een drugsverleden !
Kunnen de broers/zussen niet tussenkomen ? Als zij nog in verbinding staan met hun jongste zus, hebben ZIJ misschien ook meer invloed ? BEGRIjpen ze haar en kunnen goede raad geven. Zij toch waarschijnlijk beter dan een vreemde.
Wat me verontrust is vooral dat jullie meisje haarzelf pijn doet, dus loopt de relatie toch ook niet goed ?
Probeer haar op een rustige manier te spreken, over hoe zij het voelt......Wat zij nodig heeft om haar zelfpijnigen te doen stoppen. Ze woont niet meer thuis, als ik het goed begrijp, dus zou het allemaal beter moeten gaan, maar dat is niet zo ?
Als moeder zou ik me ook heel erg ongerust maken over de man, die een drugsverleden heeft. Laat je oudere kinderen, haar broers/zussen eens met haar praten......of wil ze die niet meer spreken ?
Wat ze haar toelaten, daar heb ik vragen bij hoor !
Misschien kunnen jullie beter naar een plaatselijke vrederechter stappen ?
Toch op de 1ste plaats bij je dochter horen wat zij nu feitelijk wil, hoe de toestand is en hoe ze haar toekomst ziet.
Want zo gelukkig, met die man, lijkt ze me niet te zijn, mits de verminking.
Veel sterkte, deel je zorgen met de andere kinderen, ze zijn jongvolwassenen en kunnen je hierbij wellicht helpen. Draag dit niet alleen en laat dit je niet ziek maken : zoek een oplossing.

moistie

Berichtdoor zairanne » 24 apr 2012 13:10

Wat zou een vrederechter nu kunnen doen in dit verhaal? De kans is groot dat afhankelijk van de beslissing op correctioneel niveau ook de jeugdrechter haar of zijn beslissing bijstuurt. Ik ben er niet van overtuigd dat het die relatie is die haar tot zelfverminking aanzet. Ik ben het bijna zeker dat er een psychisch probleem is dat zich ook zou gemanifesteerd hebben los van die relatie. En het lijkt er op alsof ze haar problemen ventileert gebruik makende van het afwijzend gedrag van haar ouders. Waarmee ik bedoel dat zij haar afwijkend gedrag op haar ouders afschuift en zij het op die man afschuiven terwijl het zich op één of andere manier los van die twee factoren wel zou veruiterlijkt hebben. Maar jeugdpsychiatrie is een moeilijk verhaal in belgië (onder andere met dank aan de PS....). Jeugdinstellingen zijn er wel, maar die zijn in zekere zin verouderd en niet voorzien op jongeren met 'echte' psychische problemen. En dat heeft niets met de mensen die er werken te maken. Verre van. En de psychiatrische instellingen zelf zijn meestal niet goed voorzien op het opvangen van minderjarigen... Dus blijft die groep jongeren ergens in het midden hangen. Dus dat die zelfverminking het gevolg is van een relatie die slecht loopt met ouders of lief...heb daar mijn bedenkingen bij. Zij het dat het gehakketak en getrek en geduw er uiteraard geen positieve bijdrage in levert.
Een minderjarige komt niet zomaar in een instelling terecht. Er is dus meer aan de hand.
En voor de rest...als de huidige strategie niet werkt (en dat is duidelijk) dan moet je een andere volgen.

zairanne

Berichtdoor narnia » 24 apr 2012 13:35

Afgaande op het verhaal dat we te lezen krijgen-alhoewel de term "groot gezin" mij niet helemaal duidelijk is-,lijkt er toch een rechtstreeks verband te zijn tussen de relatie en de problemen.
Een meisje van 13 jaar in de sauna met een 11 jaar oudere man?Samen gaan eten?Als je je dan als ouder geen zorgen mag maken,wanneer dan wel?
Persoonlijk denk ik wel niet dat er nog meer is dat jullie kunnen doen,buiten afwachten en proberen er niet aan onderdoor te gaan.Jullie andere kinderen zijn er -en dit klinkt harder dan ik het bedoel-inderdaad ook nog.En er te zijn voor haar als ze jullie nodig heeft.Misschien dat door haar wat meer te loslaten ze terug vanzelf naar jullie toe zal komen...Veel sterkte!!!!

narnia

Berichtdoor zairanne » 24 apr 2012 14:29

Zelfverminking is meestal een teken van een veel dieperliggen probleem. De situatie waarin ze zit lijkt mij gewoon een trigger te zijn.

zairanne

Berichtdoor radeloos » 25 apr 2012 12:06

nog vertellen dat ze dit schooljaar met hem in een autongeval betrokken was, moesten we van school horen
nog vertellen dat ze vorig schooljaar elke dag pas om 18.30h thuis kwam, school was uit om 15.30h, met bus 10 km rijden, ging je ze halen en wachtte je op parking, was ze met hem weer verdwenen, moesten haar letterlijk uit klas laten oppikken, hoef niet te vertellen dat punten van bijna 80% naar 63% kelderden..gelukkig nog a-attest
maar nu zit ze in instelling, hij komt 2x op bezoek, als ik op zondag ga, sloot ze haar op in badkamer, een kwartier zitten babbelen tegen haar dat we van haar hielden, enz...niks helpt, ik had haar schoenen gekocht, 1 zus die soms nog meegaat, liet ze effe binnen en zei dat mama niks meer moest kopen want ze krijgt alles van hem, ze hoeft het maar te vragen, ze had nu van hem schoenen,ring, handtas gekregen en van zijn mama een bloesje, ze zegt zelf dat wij haar familie niet meer zijn, maar dat zijn familie de hare is
papa en broer(die zijn zusje adoreerde en verleden jaar al zei:mama zet ze weg, ze maakt ons gezin kapot..) op bezoek geweest, belt zij dadelijk naar hem op§hij vertelde dit in chat met andere zus) dat ze bang van beiden was!in die week belde begeleidster dat onze dochter eigen draai aan bezoek wou geven maar dat ze haar de mond gesnoerd had!

onze dochter heeft al vele keren verteld dat er veel ruzies waren, ene keer was het de papa en oudste broer, volgende keer was het weer de ouders, keer erop waren het de 2 broers(raar, ze was al maanden niet thuis geweest, hoe zou zij dit dan weten?btw, beide broers gaan in het weekend samen op stap met 1 auto!

zij veryelt "verhalen" maar vreemd genoeg ook tegen hem!!daar maken wij ons ook zeer bezorgd over, is dit fantasie, beleeft zij dit zo?en wij krijgen maar niet de juist ps hulp

ik heb al van 16 maart aan consulente gevraagd om ook gehoord te worden door de jeugdrechter(is mijn recht als moeder), telkens trekt ze het op de lange baan, en ja hoor, gisteren stak nieuwe beschikking in bus, dat dochter bang is van ouders en broer(net die zo zot op haar was???) en dat ze niet kan/wil in dialoog met ons gaan, maw we geraken geen stap verder als zij afgeschermd blijft en kan blijven "verhalen" vertellen!

nog vertellen dat ze hem 3 dagen had gezien en antwoordde op fb:allè, tis een moetopdracht, ik hou van u, hij deed haar toen al uitspreken dat ze van hem hield terwijl relatie nog niet gestart was...

tientallen simkaarten had hij voor haar gekocht en in 2de gsm stond:gij moet doen wat gij wilt en sinds toen deed ze dat dan ook

zus chatte met hem en zei dat hij had moeten wachten tot 16 en dat ouders anders strafbaar konden zijn, hij zei dat hij dit nooit gevoeld had en er ook niet aan kon doen dat hij op een "jong" meisje viel...

in een ander msn-gesprek met klasgenootje, vertelde klasgenootje 2x dat hij haar verboden had met onze dochter om te gaan...

hij komt bij mij zeer bezitterig over....is dit niet verontrustend...

radeloos

Berichtdoor smoos » 25 apr 2012 12:26

radeloos,
ik vind dit uiterst verontrustend en ik vind het evenzeer niet kunnen dat jullie als ouders dan nog wel, geen inspraak, geen gehoor en geen betrokkenheid krijgen in de hele problematiek.
heeft die "consulente" dan zoveel "macht"???

ik kan niets anders doen dan jullie hoop geven dat er alsnog een lichtpuntje komt.
vergeet niet van ondertussen als normaal gezin de draad weer op te pakken.
daar zal iedereen baat bij hebben.
sterkte!

smoos

Berichtdoor typical » 25 apr 2012 14:42

het zal moeilijk zijn, maar zou je het niet overwegen om haar te laten weten : meisje, ik sta voor je klaar indien je mij nodig hebt. Maar ik ga je enkele maanden niet op mijn initiatief contacteren. Als dit is wat je wil, dan zullen we samen met de begeleiding zien hoe je vordert. Laat haar weten dat het van haar afhangt, voorlopig. Wens haar veel sterkte toe en inzicht, maar probeer haar een tijdlang gerust te laten. Ze is toch geplaatst en ik zou haar ook niet naar huis laten komen die tijd.
Voor jou en de rest van het gezin even adempauze, en ook voor je jongste dochter.
Veel sterkte.
Geld regiert die Welt

typical

Berichtdoor radeloos » 26 apr 2012 07:49

typical, dit is echt geen adempauze als je weet dat je dochter elke dag verder en verder vervreemdt van je, net terwijl we so close waren

inmiddels ben ik op een site uitgekomen van depressie bij tieners en alle 10 punten kan ik aanvinken daarbij, ik heb dit al aangehaald bij cgg die toen ze zeiden dat ze ernaatoe werkten maw op 1j tijd nog geen fatsoenlijke ps hulp, advocaat, die dorrectionele gaat doen, vroeg aan jeugdrechter om dochter en ouders te laten evalueren, konden we eindelijk eens ons verhaal van in het begin doen, werd van tafel geveegd door jr dat dit niet dringend is...

niet dringend die een familie/gezin verstoot
niet dringend als ik gisteren hoorde dat één van haar beste vriendinnen(zit nu wel op andere school) haar 3 maanden geleden laatste keer zag en dan nog voor 3 min
dat ze met haar beste vriendin al verleden jaar ruzie heeft gekregen
niet dringend als ik in msgesprekken van verleden jaar terug vind dat hij tegen een andere close vriendin zei dat dit meisje na school niet meer met dochter mocht sms-en of chatten, want dan was ze van hem!
of dat ze na drie dagen hem te kennen, op fb tegen hem moest zeggen dat ze van hem hield
of dat hij haar tientallen simkaarten bezorgde
constant met haar verdween ondanks pv's
dat hij ergens schrijft:ik weet wel dat ze zegt dat ze het niet aankoan maar als ik ervoor ga, dan doe ik dat ook
hij tegen politie loog over start relatie, nu ineens hij bezoekrecht heeft openlijk op fb de echte startdatum van relatie zette, nl op 13j!!
dat hij haar overlaadt met kadoo's dat ze in instelling al gezegd hebben dat hij dit niet meer moet doen..

er waren nog zo meer verontrustende dingen, maw woorden ze heeft iedereen verstoten en heeft alleen hem om op terug te vallen...

mijn vraag:wat is een pedofiel?hoe gaat hij te werk?

radeloos

Berichtdoor radeloos » 26 apr 2012 07:57

of dat de zus in een chatbericht met hem zette dat hij dan maar tot 16j had moeten wachten want dat wij ouders strafbaar konden zijn en dat hij antwoordde dat hij die gevoelens nog nooit had gehad en dat hij er ook niet aan kon doen dat hij op een "jong" meisje viel...

radeloos

Berichtdoor zairanne » 26 apr 2012 08:51

Ik veronderstel dat je met evaluatie een maatschappelijk verslag bedoelt. Stel je daar wel niet teveel van voor. De rechter zal heus wel weten en doorhebben dat er een psychisch probleem aan de basis ligt en dat die relatie daar aan bijdraagt; maar de mogelijkheden zijn beperkt en instellingen voor minderjarigen zijn geen psychiatrische instellingen per definitie. Ik begrijp je frustratie maar wat wil je eigenlijk dat er dan wel gebeurt? Wat wil je exact? En is het realistisch gezien de omstandigheden?

Het ligt niet aan externen dat je dochter zich van je afscheurt. Het is niet de schuld van de rechter of consulente of wat dan ook. Zij beslist dit zelf. Dat staat los van of dat ik van oordeel ben dat het 'goed' is dat ze dat doet, maar in je frustratie en bezorgheid schiet je op de verkeerden. En aan de opsomming van voorbeelden die je aanhaalt merk ik dat je zit te malen en rond te draaien in dezelfde redenering die je niet vooruit helpt. nl hij is slecht en zij is een slachtoffer. En zij kiest duidelijk voor hem op dit moment en alles wat jullie doen om haar tegen te houden zal tegen jullie werken. Misschien is typicals voorstel niet eens zo slecht. Probeer inderdaad een stap achteruit te zetten en wees er voor de rest van je gezin. Of ga los van de instelling jezelf informeren bij een kinderpsychiater. Informeer naar diens mening en visie. Neem via je advocaat op een correcte manier contact op met de consulente en schiet niet constant op haar want zij doen ook maar wat zij kunnen. Er is enerzijds jouw bezorgdheid en anderzijds de realiteit van de situatie waar je je gaat moeten bij neerleggen en het anders aanpakken want nu schiet je in je eigen voet.

zairanne

Berichtdoor narnia » 26 apr 2012 11:27

Is term "loverboy" voor hem van toepassing?En is hij dan niet strafbaar?

narnia

Berichtdoor radeloos » 26 apr 2012 12:16

schiet niet op de consulente??

euh, in jrb haalde advocaat aan dat in politieverhoor stond dat hij 3 j geleden c.... nam, de jr keek naar de consulente en die zei:"wij hebben niks gevonden!"

enkele dagen later ging ik in jrb haar dossier eens zelf lezen en groot werden mijn ogen toen zwart op wit in poltieverhoor stond dat hj toegaf dit 3j geleden genomen te hebben(laat me nog vertellen dat onze dochter meerdere malen in bezit was van catafalm, alleen op voorschrift en niet onder 13j, van wie denk je dat ze dit had?)

nog te vertellen dat verleden week consulente in mijn eigen huis zei:"mevrouw, ge zoudt beter aan uw 4 andere kinderen denken, want geij ligt niet tot op de grond, gij steekt al onder de grond!"

nog vertellen dat ze aan telefoon eens tegen me zei(want thuis werd papa al verdacht van mishandeling, misbruik):"wie liegt"

nog te vertellen dat ze op een overleg zei dat onze dochter "voorlopig" niet thuis komt, maar dat ze ze ingeschreven had in 2 tehuizen naar begeleid wonen maw ze komt niet meer thuis!

nog te vermelden dat ik deze vrouw al 16 maart om een dringend onderhoud met de jeugdrechter heb gevraagd om ook gehoord te worden als ouder(dit is mijn recht) en dat ik tot nog toe die kans nog niet gekregen heb...

nog vermelden dat vorige keer die man en onze dochter achter begeleding hun rug samen een brief schreven aan jr om verzoek om met hem te mogen weggaan uit instelling, instelling heeft toen ze ervan hoorden dadelijk negatief advies gegeven en dat de consulente op vrijdag naar hoofdbegeleidster heeft gebeld met het bevel dat ze haar moesten laten gaan omdat jr dit getekend had, nog te vermelden dat er een strafzaak ivm onze dochter tegen hem loopt...

de oplossing?ik weet het zelf niet, ik weet wel dat onze puber depressief is en dat hij daarvan misbruikt heeft gemaakt en dat ze hierdoor iedereen, gezin/familie vrienden heeft verstoten

ga eens opzoeken hoe een pedofiel te werk gaat, eerst een "luisterend" oor, dan afzonderen van iedereen...

radeloos

Berichtdoor radeloos » 26 apr 2012 12:51

nog te weten dat de ouders over alle belangrijke beslissingen ingelicht moeten worden door de consulente

radeloos

Berichtdoor Iris71 » 26 apr 2012 13:15

Een pedofiel heeft geen zin in seks met een meisje dat intussen 15 is, 10 is voor velen al te oud.

Hij heeft 3 jaar geleden cocaïne genomen en daar moet hij nu nog op afgerekend worden of wat?

Iris71

Berichtdoor zairanne » 26 apr 2012 14:59

Niet om lullig te doen maar cataflam is een ontstekingsremmer...niet onmiddellijk illegale zware stuff. Ik neem het zelf ook. Ben ik dan een potentieel gevaar of zo?... en ja...als je alle occasionele gebruikers van 'c' (waarom in godsnaam zeg je niet gewoon cocaïne? illustreert het niet dat je niet echt realistisch omgaat met het probleem) moet blacklisten..sorry maar de kans is dan bestaande dat je nooit een man goed genoeg gaat vinden voor je dochter. Als dat echt het enige is wat hij ooit deed...tja. Slim is het niet, maar maakt hem dat een zware crimineel met een 'verleden'.

Met alle respect maar je zult echt moeten inzien dat zij die beslissing genomen heeft en je een andere aanpak zult moeten volgen.
De zaken zullen niet meer zijn zoals voordien. Dus hoe dit ook afloopt, er zullen wonden zijn.

zairanne

Berichtdoor Gipsy* » 26 apr 2012 16:05

Ik heb mij hier heel lang buitengehouden omdat ik niet te zwaar wil overkomen tov radeloos en zeker begrijp dat ze met de handen in het haar zit.
Maar hoe verder de discussie gaat hoe mee mijn haren ten berge rijzen.
Ik heb een dochter van dezelfde leeftijd met ongeveer op sommige punten dezelfde problematiek en hier zit voor niks een jongen of man tussen.
De manier waarop alles in zijn schoenen geschoven wordt en ok er zijn waarschijnlijk zaken die nog moeilijk te begrijpen zijn als ouder tov hun nog jonge meisje, geven mij meer en meer de indruk dat ze echt niet terecht kan thuis om een redelijk gesprek te hebben.
Dat ze aan zelfverminking en zm brieven begon na haar eerste ontsnapping met hem zie ik meer als een noodkreet (de psychiatrische onderliggende problematiek er bij nemend natuurlijk) omdat ze wist dat dit thuis niet aanvaard zou worden.
Als ik zie hoe hier nu gesproken wordt over"pedofilie" djeezes, cataflam die gegeven werd alsof het drugs is, cocaine die hij ooit genomen heeft en ik volg hierin de zienswijze van Zairanne, dan begrijp ik ten zeerste dat ze wist dat ze thuis niet op een normale manier over dit onderwerp zou kunnen praten.
En dan komen hier anderen zelf nog over een "loverboy" spreken, ik denk en hoop dat er toch geen sprake is van prostitutie.
Verbieden helpt inderdaad niets, mijn moeder heeft het ook zo met mij gedaan en ik heb met scha en schande geleerd, maar hadden ze zich verzet tegen mijn eerste vaste relatie (ikke 16 hij 20) dan had het waarschijnlijk veel erger geweest.
Als de jeugdrechter overneemt dan neemt hij inderdaad alle beslissingen en heb je als ouder niet veel meer in de pap te brokken, het is een kwestie van geluk natuurlijk op wat voor persoon je valt.
Maar zolang ze weet dat haar relatie niet bespreekbaar is jaag je ze alleen maar verder in zijn armen, zeker weten.
By the way ik was 13 hij 20 toen ik voor het eerst echt verliefd werd, vakantie liefje en niks gebeurd op die leeftijd, we hebben twee jaar met mekaar geschreven en toen ik 15 was zag ik hem terug, hij is altijd heel respectvol geweest dat wel, ik wil gewoon illustreren dat ik nog goed weet hoe enorm overweldigend die eerste verliefdheid was en hoelang ze aangesleept heeft, terwijl veel mensen daarmee lachen op die leeftijdd, ik kan me dus wel een beetje voorstellen hoe ze zich voelt.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Gipsy*

Berichtdoor smoos » 26 apr 2012 18:08

dit is nogal cru van de rollen om te draaien en de ouders "bijna de schuld te geven" :roll:

smoos

Berichtdoor lathyrus » 26 apr 2012 18:20

ik vraag mij af in hoeveel gezinnen er een redelijk gesprek (wat is trouwens een redelijk gesprek, dat is dan een gesprek waarbij dochterlief haar zin gewoon krijgt? Dat is in mijn ogen maar een zot gesprek) zou gevoerd worden als hun kind, jawel kind, van 13 te doen krijgt met een volwassen man van 24 die haar blijkbaar overhaalt om seksueel getinte boodschappen door te sturen aangezien ze daar in haar ondergoed betrapt is...
En als je dan weet dat die volwassen man zich ook nog met drugs heeft beziggehouden, ja, daar ga je als ouder echt wel door gerustgesteld worden.
Blijkbaar is cocaïne nemen den dag van vandaag ook al niet erg meer alé :roll: en dat een volwassen vent van 24 je kind van 13 medicatie in haar handen steekt die ze helemaal niet moet nemen kan ook geen kwaad precies :roll:
Waar gaat de wereld naartoe jong?
Iemand van 13 of 14 mag zichzelf dan heel volwassen vinden, ze zijn en blijven kinderen die niet in staat zijn om de consequenties van hun daden te voorspellen.
Hun hersenen zijn namelijk nog niet volgroeid, het gebied dat er voor zorgt dat je wel consequenties kan inschatten is pas volgroeid als je vooraan in de 20 bent...
Een kind van 13, 14, 15 moet tegen zichzelf en z'n stupiditeiten beschermd worden.
En het is een ouder zijn job om die bescherming te geven.
Dat is je job als ouder, je kind in de goeie richting leiden, ook al is dat niet de richting die dat kind wil volgen.
Dat kind weet gewoon niet beter ook al vind ze zichzelf dan heel volwassen, als volwassene weet je wel beter en moet je daar naar handelen.
Er is een wetgeving ivm seks en kinderen en een bepaalde leeftijd voor iets...
Namelijk om kinderen te beschermen.
Maar hé, je bent blijkbaar maar een beroerde ouder als je je kind gewoon niet wil laten doen terwijl je weet dat ze in hun ongeluk gaan lopen :shock:
Radeloos doet alles wat ze kan om haar kind te beschermen tegen een vent die gewoon misbruik maakt van dat kind.
Bij gipsy is er dan niks fysieks gebeurd in haar vroegere relatie met die jongen van 20 maar bij dit meisje is dit duidelijk anders (alweer het voorval van dat ondergoed) en radeloos heeft groot gelijk dat ze alles doet wat ze kan om die vent tegen te houden.
Ik vind het persoonlijk schandalig dat een jeugdrechter bezoekrecht geeft aan een vent die een contact en straatverbod heeft lopen
Als de jeugdrechter zijn eigen dochter van 13 in t zelfde straatje zou aanbelanden zou hij waarschijnlijk zo tolerant toch niet zijn...
En ja hoor , je moet vertrouwen hebben in die professionele mensen die die zaak opvolgen, t zal wel zijn, t zal immers de eerste keer zijn dat die professionele mensen een dikke blunder begaan waardoor een kind of meerdere kinderen uiteindelijk misbruikt worden en/of sterven :roll:
Ik vind het heel erg wat radeloos nu meemaakt en ik kan me haar onmacht heel goed voorstellen.
Ze wordt langs alle kanten tegengewerkt terwijl ze alleen maar haar kind wil beschermen, typisch België toch.
En dan wordt ze hier ook nog eens op de vingers getikt en krijgt ze te horen dat er met haar geen redelijk gesprek te voeren is en haar dochter zich daarom zo gedraagt...
Fraai is dat...
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor Gipsy* » 26 apr 2012 18:31

Tja ouders hebben ook verantwoordelijkheid tov hun kinderen en ik beweer helemaal niet dat allemaal hun schuld is, ik leg gewoon uit hoe ik dit verhaal ervaar en hoe het bij mij overkomt.
En ja Lathyrus wij horen maar één kant van het verhaal hé en een soms nogal heel verwarrende (bv dat de twee broers met één auto uitgaan in het weekend, wat dat hier bij kwam doen mag god weten).
Ik ervaar momenteel zelf dat ze al allesbehalve nog een kind zijn op die leeftijd, wat niet wil zeggen dat alles moet kunnen en mogen dat niet. Als je ze dan ook blijft behandelen als onmondig op die leeftijd dan duw je ze alleen maar weg ipv een vertrouwensband op te bouwen. Ik heb er zelf bijgeschreven dat het afhangt van welke jeugdrechter je krijgt en dat dat ook heel erg kan mislopen, versta me niet verkeerd. Maar eenmaal ze in daar beland zijn heb je als ouder niets meer te zeggen, zo is het hier in dit land nu eenmaal, of dat goed is of niet laat ik in het midden en zal van iedere situatie afhangen.
Het is nooit makkelijk een opgroeiende puber in huis en ze moeten inderdaad maar de een of andere persoon tegenkomen om helemaal los te slaan, ik bedoel alleen maar zoals ook anderen het hier al verwoordden dat alles op één persoon wordt teruggebracht terwijl er volgens mij veel meer bij komt kijken.
En zonder iemand of zo te willen beledigen, als je alle dagen met pubers leeft dan weet je wat er allemaal in deze tijden mogelijk is en moet je met heel veel rekening houden waar wij niet mee te maken hadden in onze jeugd, dat is voor alle generaties zo, maar die van nu met internet en zo is nog eens een beetje een andere dimensie. Je moet je aanpassen iedere keer weer om ze genoeg los te laten en ook hun grenzen te kunnen geven en dat is een werk iedere dag opnieuw.
Niet zomaar iets dat op één twee drie op iemand anders kan afgeschoven worden.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Gipsy*

Berichtdoor radeloos » 26 apr 2012 19:20

even reageren
waarom ik de broers erbij haalde..dochter vertelde eerst dat ze niet naar huis wou wegens ruzies tussen ouders, volgende keer was het ruzie tussen vader en oudste broer en keer er op, was ze al enkele maanden niet thuis geweest, had ze tegen de jeugdrechter verteld dat ze niet naar huis wou wegens ruzies tussen broers, terwijl ze samen weg gaan in het weekend
ik bedoel ermee dat ze telkens een ander excuus heeft...
alsook zijn wij doodbezorgd dat ze verhalen veryelt dat ze slaag kreeg thuis, volgens hem(soms krijgt andere zus iets los van hem via chat), zou ze dit ook tegen hem verteld hebben...

raar genoeg is hij één keer met haar 30km verder gereden(met zijn zus erbij) om onze dochter klacht laten te doen wegens mishandeling door vader, in verslag(werd geen pv omdat het niet waar was), staat letterlijk"papa hield me vast"...
idd papa hield haar polsen vast nadat ze naar hem sloeg en schopte toen hij haar gsm afnam omdat ze die niet wou afgeven na contact met hem

inmiddels hebben ze in de instelling al tegen hem gezegd niet zoveel kadoos mee te nemen, hij koopt letterlijk haar liefde

grotere bezorgdheid is dat ze al lang geen hobby's meer heeft(maken ze zich ook zorgen over in instelling), dat ze haar vrienden allemaal verstoot en totaal geisoleerd geraakt buiten hem dan...

gisteren had ik even contact met één van haar beste vriendinnen, blijkt dat deze 2 maanden geleden onze dochter 3 minuten gezien heeft...

niets verontrustend?

als je haar hoort praten:jullie moeten mij niks meer kopen want ik krijg alles van hem, ik hoef het maar te vragen...

vandaag eenmalig contact gehad met een juriste die letterlijk zei:"ga in hoger beroep, uw dochter is in de "ban" van die man...

wij gebruikten het woord verliefd, deze vrouw zei dus letterlijk dat ze in de ban is..

niets verontrustend?

dat ze ons gezin/grootouders, vrienden verstoot..

niets verontrustend?

dat zelfs haar lievelingshond niets meer met haar te maken wil hebben(deze hond is nochtans zot van kinderen, personen maar is zeer gevoelig en reageerdt op spanningen...)

ik zeg niet dat alles met hem te maken heeft want als je gaat kijken welke kenmerken depressiviteit weergeven, scoort ze op alle 10 punten ook oa, roekeloos gedrag, zelfmoord, geweld, laag zelfbeeld, eetproblemen(had anorexia 2j geleden nadat ze 6 weken ziek was en van schoolrichting is moeten veranderen)...

wij vragen al een jaar hiervoor hulp voor de zelfverminking en zm-gedachten maar wat heeft dat opgeleverd, in de instelling 3 gesprekken met een psychologe op 3 maanden tijd, waarvan 1 gesprek om haar voor te bereiden op een gesprek met mij, dus 2 echte gesprekken op 3 maanden tijd!!

zocht net nog eens kenmerken op van depressiviteit en wat staat er nog bij,verstoot familie en vrienden...:(

ik weet niet meer wat ik moet denken, vandaag met ha gepraat en hij denkt niet dat ze depressief is maar dat ze pubert, volgens ons is er veel meer aan de hand en ja, daar heeft hij "gebruik" van gemaakt..

vind je het normaal dat een 24j man een 13j kind "doet" zeggen dat ze van hem houdt, 3 dagen nadat ze hem ontmoet had, 14 dagen voor relatie startte?

in de instelling zeggen ze ook dat ze alleen maar hem ziet...

radeloos

Berichtdoor zairanne » 27 apr 2012 07:59

Er is niemand die zegt dat het niet verontrustend is en niemand die zegt goed van die gast dat hij met een meisje van dertien (is ze nu niet al 14 of 15) iets begint. Dat is niet het punt.

Het punt is dat de manier waarop de zaken bekeken en aangepakt wordt door de ouders duidelijk niet werkt. De ouders hebben geen 'schuld' aan die relatie (waarom zou iemand daar overigens schuld voor moeten krijgen) maar ze hebben zodanig hard gereageerd dat zij zich is beginnen terugtrekken. Of je het nu 'in de ban', 'verliefd' of 'verslaafd' noemt, het is haar beslissing. Die man kan haar niet tegen haar wil verliefd op hem maken. Dus ophouden met van hem den baarlijken duivel te maken en gewoon aanvaarden dat ze nu eenmaal zot is van die gast.

Is cocaïne nemen geen probleem? Dat beweer ik niet. Maar ik vrees dat één en ander gewijzigd is sinds wij tieners waren... Een aantal ideeën over goed en slecht zijn niet meer dezelfde. Ik zou het zelf liever niet hebben dat mijn zoon het gebruikt of dat zijn lief dat doet, niet omdat ik het op zich verwerpelijk vind (roken en drinken is ook drugs gebruiken, het is alleen niet illegaal) maar omdat ik van heel dichtbij door mijn werk zie wat mogelijks de gevolgen kunnen zijn en hoe mensen er op reageren. Maar ik zou hem er zeker niet per definitie in de categorie 'slechte mens' voor plaatsen...(ik denk dat freud zelfs een notoir cocaïne gebruiker was...soit). Een mens is niet goed of slecht omdat hij ooit ne keer een lijn gesnoven heeft. Zoals ik al zei...ik vind het niet ok, maar de moraal is gewijzigd dus beter van er realistisch over te zijn.

En als een kind geplaatst wordt dan is er wel wat meer aan de hand dan een beetje een losgeslagen verliefdheid. Ook hier, zie dat verdomme onder ogen dat dat niet enkel 'zijn schuld' is, zie waar je zelf in de fout gegaan bent en werk er aan.

zairanne

Berichtdoor lathyrus » 27 apr 2012 08:12

maar volgens mij proberen die mensen er aan te werken, als je ziet waar ze allemaal al naartoe zijn geweest met hun dochter, maar als die kleine ook niet wil meewerken zitten ze toch vast, die kleine wil gewoon haar goesting krijgen en meer niet, ongeacht wat de gevolgen er van zijn
En wat roken en drinken en drugs betreft moet ik toch even opmerken dat roken inderdaad een serieuze verslaving is maar van roken doe je geen zotte dingen zoals je wel doet als je drinkt of drugs neemt...klein verschil toch...
Ik snap best de redenering van als de huidige aanpak niet werkt dat men zijn aanpak moet veranderen.
Maar om tegen die mensen hier te zitten zeggen dat er met hen duidelijk geen redelijk gesprek te voeren is en eigenlijk te zitten zeggen dat het allemaal hun eigen fout is dat vind ik er serieus over.
Het is niet omdat een probleem escaleert of blijft aanslepen dat er dan met ouders geen redelijk gesprek te voeren valt.
Dat weet Gipsy zelf ook wel
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » 27 apr 2012 08:15

wat ze dan niet op die vent mogen of kunnen steken is het feit dat hun dochter liegt ivm de zogezegde mishandeling die ze thuis heeft ondergaan.
Ze vindt die dingen uit om haar zin te krijgen en als zij die dingen ook wijsmaakt aan die vent waarom zou hij haar dan niet geloven als ze zoiets zegt.
Ik denk niet dat die vent zoiets uitvindt en haar dan overhaalt om het te zeggen.
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor Gipsy* » 27 apr 2012 09:41

Het probleem is vooral Lathyrus dat jij "een redelijk" gesprek onder het synoniem "dat kind gelijk geven " zet, dan zijn we direct uitgepraat natuurijk, in mijn woordenboek staat dat zo niet maar bon....
Ik heb er gisteravond met mijn dochter over gepraat en weet je dat "kind" van 14 weet wel wat een "redelijk" gesprek wil zeggen, och ja...

Gipsy*

Berichtdoor Gipsy* » 27 apr 2012 09:47

En ah ja blijkbaar draait alles in jouw idee alleen om dat "haar zin" krijgen, daar zit je al volledig fout en als je alles in die zin gaat bekijken dan kan dat kind niet geholpen worden; deze problematiek geeft reacties en houdingen die zouden kunnen doen denken dat dit te maken heeft met rotverwend zijn en je zin willen krijgen, niets is minder waar en gelukkig hebben ikzelf en de hulpverleners dat wel door en kunnen we haar helpen, maar de buitenwereld die ziet het meestal zoals jij, daarom dat ik hier misschien uiteindelijk toch reageer. Want als je vanuit dat standpunt vertrekt geraak je nergens. Maar bon soit....

Gipsy*

Berichtdoor lathyrus » 27 apr 2012 09:50

Volgens mij weet het kind waarover het hier gaat niet wat een redelijk gesprek inhoudt.
Als je ziet wat ze zo allemaal uitvindt om toch maar haar zin te krijgen, oa dat haar papa en als ik me niet vergis haar broers ook haar mishandelen/misbruiken (in de zin van fysiek geweld gebruiken tegen haar)
En ook al kunnen mensen en kinderen wel een redelijk gesprek voeren, dat is nog altijd geen garantie op een oplossing of als er duidelijk geen oplossing komt dan wil dat niet zeggen dat er geen redelijke gesprekken zijn gevoerd.
Dat weet je zelf toch ook uit ondervinding aangezien je zelf met een problematiek zit thuis (waar ik zeker niet ga over uitweiden) die toch ook niet opgelost wordt en al heel wat jaren aansleept en zowel jij als je dochter zijn allebei in t staat tot een redelijk gesprek...(en als ik het me goed herinner is er indertijd tegen jou toch ook gezegd om te proberen om een zekere afstand te nemen, niet door mij hoor maar door anderen, en daar wou je toch ook niet van horen toen)
Ik vind het gewoon niet kunnen dat jij er zomaar van uitgaat dat de mensen waar het hier over gaat geen redelijk gesprek kunnen voeren en hen als t ware gezegd wordt dat het dan allemaal hun eigen schuld is...
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor radeloos » 27 apr 2012 10:01

hij heeft al aangegeven aan zus dat we hem niet de kans gaven hem te leren kennen...

maar als uw dochter telkens pas om 18.30 thuis komt van school ipv 16.30 en dat je haar letterlijk moest laten uit de klas halen, vindt u dit niet verontrustend?

of dat hij tientallen simkaarten betaalde voor haar en zei in een 2de gsm:ge moet doen wat gij wil...

of dat hij met een 13j achter de rug naar een saunacomplex of italiaans restaurant trekt..

of dat hij met haar in een autoongeval betrokken raakte wegens zijn roekeloze stijl(uit de bocht gevlogen)...

of dat ze in ondergoed werd aangetroffen met een laptop van zijn vriendin op een zondagnamiddag

of dat er een contact-en straatverbod was tegen hem en hij dit verbrak(alle respect voor de poltie blijkbaar van die man)...

of dat hij haar overlaadt met kado's

is dit normaal gedrag??zich onaantastbaar voelen

in politieverhoor gaf hij toe een relatie gestart te hebben met haar in maart 2 dagen voor haar verjaardag, kende na 6 maanden haar verjaardag nog niet eens, gaf dus toe met 13j gestart te zijn

maar toen hij bezoekrecht kreeg van jr(ons contactverbod werd daardoor verbroken!!) zette hij openlijk op fb dat hij al in dec met haar een relatie gestart was...

ps:op laatste beschikking staat oa dat het kind de boosheid van de ouders en de broer(net haar lievelingsbroer) vreest en dat ze daarom niet kan/wil in dialoog gaan..

leg nu eens uit hoe we dit met een redelijk gesprek kunnen oplossen als het kind weigert te praten met de ouders!

denk je dat ik niet gevraagd hebben om samen met dochter en eventueel psychologe te praten, om gevoelens los te maken, maar die gesprekken worden geweigerd!!!

maw we staan met onze rug tegen de muur!!

radeloos

Berichtdoor lathyrus » 27 apr 2012 10:35

radeloos: ik snap wel dat mensen zeggen dat als je huidige aanpak niet werkt dat je dan beter kiest voor een andere aanpak.
Ik snap ook dat dat ontzettend moeilijk moet zijn voor jullie.
Maar zouden jullie bv geen stap in jullie dochters richting kunnen doen door te zeggen dat jullie hem een kans willen geven in de zin van dat jullie je best willen doen om hem te leren kennen?
Dat jullie een aantal keer met hem afspreken, jullie je best doen dan om niet over de hele zaak te beginnen en hem niet te overladen met verwijten (ik kan heel goed begrijpen dat je dat laatste wel zou willen doen, persoonlijk zou ik hem t liefst een pak rammel geven toch) maar dat jullie hem proberen te leren kennen?
De huidige aanpak werkt inderdaad niet.
En jullie dochter wil niet praten omdat ze bang is dat jullie boos gaan worden.
Misschien moet je haar dan eens iets anders laten zien?
En haar laten zien dat jullie niet noodzakelijk boos worden en jullie in t staat zijn om jullie persoonlijke gevoelens opzij te zetten en die vent toch een kans geven om te laten zien wie hij is en welke bedoelingen hij heeft met jullie dochter.
Als jullie een aantal keer met hem afspreken kunnen jullie ook nog een stap verder gaan en dan samen met hem en je dochter een afspraak maken om hen samen te ontmoeten.
Op die manier zie je de onderlinge interactie tussen die 2 hé :wink:
Dan ga je zien hoe hij tegen haar doet.
Ik weet echt wel dat het heel moeilijk gaat zijn, maar voortdoen zoals jullie nu bezig zijn brengt ook helemaal niks op.
Integendeel, het drijft jullie dochter steeds maar dichter naar die vent toe.
En dat willen jullie toch niet?
Niemand die zegt dat jullie die vent graag moeten mogen.
Maar als jullie interactie met hem krijgen gaan jullie beter inzicht krijgen in hemzelf en zijn bedoelingen.
En kunnen jullie uiteindelijk je dochter misschien toch van hem wegkrijgen.
Als ze ziet dat jullie niet helemaal tegen haar zijn maar jullie een stap in haar richting willen doen zal ze eerder geneigd zijn om mee te werken.
En om zelf ook een stap in jullie richting te doen
Denk er eens op je gemak over na
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor Gipsy* » 27 apr 2012 11:04

Lathyrus, dit is exact wat ik bedoelde, blijkbaar begrepen we mekaar niet, ik zal nog eens een cursus "hoe druk ik mij duidelijk uit" moeten volgen ;)

Gipsy*

Volgende

Keer terug naar Familie...